Mitä opin einesburgerilta?

#kasvattamo #ideatliikkuu #liikettäideoihin #viestintä #mainos #markkinointi #konsultointi

Kävin poikani kanssa viikonloppuna kookaupassa futisturnauksen jälkeen. 12-vuotiaalla oli luonnollisesti kova nälkä, joten hän rupesi keräämään ostoskoriin kaikenlaista valmissapuskaa akuuteimpaan tarpeeseen. Yksi eineksistä oli Pirkka-burgeri, siis sellainen muoviin pakattu pelkkä sämpylä ja sen välissä pihvi, ei mitään muuta. Aluksi protestoin, ettei nyt tällaisia voi syödä, mutta sitten huomasin hinnan – neljä kappaletta kahdella eurolla. Halpaa on, menköön.

Kotiin ajaessa ja itsekin pahimpaan nälkään sitä viidenkymmenen sentin eineshöttöä mutustellessa mieleeni hiipi, että tässäpä on melko oiva metafora tälle Kasvattamon tekemiselle, siis tässä Pirkan hampurilaisessa.

Selitän asian: tuo burgeri on kuin nämä ajatukset, joita tuotamme. Siinä on selkeästi tunnistettava muoto, se oleellinen, joka tekee siitä hampurilaisen. Siinä on ihan kelpo sämpylä, siis se tapa, jolla idea on esitetty, sen raamit. Mutta – ennen kaikkea – siinä on pihvi, koko homman ydin. Hyvä pihvi on se oivallus, joka tekee ideasta ainutkertaisen ja vetovoimaisen. Ilman pihviä ei ole hampurilaista. (En nyt ota kantaa tässä siihen, onko Pirkka-burgerin pihvi oikeasti hyvä – kuvitellaan metaforan suoraviivaistamisen nimissä, että se olisi…)

Entä sitten muut hyvän burgerin raaka-aineet, juustot, tomaatit, salaatit – missä ne ovat? Se riippuu siitä, kuka idean ottaa omakseen, kuka sitä ryhtyy edistämään ja toteuttamaan. Ajatukset, joita kehittelemme, ovat alkuvaiheessa geneerisiä, toteuttajasta riippumattomia. Emme aina voi tietää, mitä kaikkia resursseja mahdollisella toimeenpanijalla on käytettävissään, joten siksi ideat kehitellään alkuvaiheessa pelkkinä Pirkka-burgereina, vain sämpylä ja pihvi, ilman lisukkeita. Asiakas sitten lisää itse tarpeelliseksi näkemänsä muut raaka-aineet. Toki Kasvattamosta tulee kokki avuksi aina tarvittaessa.

Mikä sitten tekee ideasta – tai hampurilaisesta – ainutkertaisen? Se on tietenkin kastike, siis se tapa, jolla idea konvertoidaan tulovirraksi. Kastike on liikeidean ansaintalogiikka. Sen reseptin saa jokainen asiakas lopulta itse päättää omista lähtökohdistaan. Jokaisen yrityksen liiketoiminnan parhaan asiantuntijan pitäisi löytyä sieltä firman puikoista, mutta kyllä tässäkin Kasvattamo toki tarjoaa kastikepohjan tilattaessa.

Burgerin voi hotkaista kylmänä, nopeasti pahimpaan nälkään sellaisenaan ilman lisukkeita. Tai sen voi lämmittää, maustaa, tuunata ja täydentää mielensä mukaan, joko itselle tai muille. Sitä voi kehittää ja parhaimmillaan siitä saa oivallisen herkullisen runsaasti lisäarvoa tuottavan makupalan.

Kasvattamo tuottaa siis hyvän burgerin aihion, jota asiakas saa itse tuunata makunsa mukaan. Asiakkaalla on ne voimavarat, joita tarvitaan viemään idea tuottavaksi liiketoiminnaksi. Tämä on hyvä tehtävänjako.

Lue lisää kirjoituksiamme.