Haluaisitko hamppua juhlaan?

#hamppumekko #hamppuhame #kasvattamo #liikettäideoihin #ideatliikkeelle #markkinointi #viestintä #innovaatio #idea #kasvu #yritysmuotoilu #palvelumuotoilu

Vaikka jotkut sitä tykkäävätkin tehdä, on hampun polttaminen pahin mahdollinen loukkaus tuota hienoa kasvia kohtaan. Sen polttaminen vastaa samaa kuin polttaisi seteleitä sen sijaan, että käyttäisi niitä siihen tarkoitukseen mihin ne on valmistettu.

Hamppu on yksi vanhimmista ja samalla potentiaaliinsa nähden ehkä kaikkein aliarvostetuin viljelykasvi. Suoraan Wikipediaa lukemalla saa silmät aukeamaan: Tiesitkö, että hampun siemenet sisältävät kaikki ihmisen terveydelle välttämättömät 20 aminohappoa, siinä on paljon eri omega-rasvahappoja, se käy ravinnoksi sellaisenaan ilman kuumentamista ja on gluteeniton sekä kolesteroliton?

Edelleen Wikipedian mukaan sen kuidut ovat erittäin lujia, kestävät myös märkänä, on puuvillaa pehmeämpi ja lämpimämpi tekstiiliksi valmistettuna, kuitua saadaan 3-4 kertaa enemmän hehtaarilta kuin metsästä, käyttökohteita on lukuisia kestävästä paperista ja eristeistä huonekaluihin.

Melkoinen ihmekasvi.

Kuitenkin sitä viljellään Suomessa säälittävän vähän. Miksi?

Maine. Ymmärrettävistä syistä hampun maine on surkea. Kun joku mainitsee sanan hamppu, tulee siitä ensimmäisenä mieleen pitkätukkainen hippi, jota seuraa savupilvi. Ei kovin hyvää mainosta tuolle loistavalle kasville. Harva edes tietää mitä kaikkea hampusta voidaan valmistaa ja kuinka erinomainen ja monipuolinen kasvi on kyseessä. Ei millään pahalla hippejä kohtaan, mutta yritys- ja palvelumuotoilun näkökulmasta hipeistä ja sitä kautta hampusta on kovin vaikea tehdä salonkikelpoisia.

Mitä jos hampun tuoma mielikuva olisikin jotain ihan muuta?

Kuvittele juhlien kaunein nainen valkoisessa, hieman läpinäkyvässä, elegantissa kesämekossaan hymyilemässä punaisella matolla kameroille. Mekossa, jonka kaikki naispuoliset katsojat haluaisivat ylleen. Siinä hamppumekossa.

Mitä silloin tapahtuisi hampun hyötykäytölle?

Yritys- ja palvelumuotoilulla, brändäyksellä ja markkinoinnilla, eli sillä huonolla tarinalla voidaan pilata erinomainen tuote tai jopa estää hienojen raaka-aineiden hyötykäyttö. Kaikki tuo tarkoittaa myös sitä, että ohitetaan mahdollisuudet tehdä loistavaa liiketoimintaa. Toisaalta, kun tuollaisen tilaisuuden havaitsee ja onnistuu rakentamaan sen oikean tarinan, on menestyksen portit auki.

Saisiko olla hamppua?

#hamppuhame #hamppu #hamppumekko #kasvattamo #liikettäideoihin #ideatliikkeelle #markkinointi #viestintä #innovaatio #idea #kasvu #yritysmuotoilu #palvelumuotoilu

by Mika Repo & Tomas Romero

Lue lisää kirjoituksiamme.