Haluaisitko omat tietosi?

GDPR eli tietosuoja-asetus. Olet varmasti kuullut mahdollisista sanktioista, mikäli asetusta rikkoo. Enimmillään jopa 20 miljoonaa euroa tai 4 prosenttia liikevaihdosta. Kieltämättä melkoinen paukku rekisterinpitäjälle, jos tuollainen sanktio napsahtaa. Päälle vielä mahdolliset vahingonkorvaukset ja muut kulut. Lähes kaikki arvostelijat sanovat sitä kohtuuttomaksi.

Ovatko ne sittenkään kohtuuttomia?

Ajatellaanpa hieman tarkemmin. Yritys X kerää asiakastietoja, jotka oikeasti ovat asiakkaan tietoja, aika usein vielä varsin arkaluontoisia. Yritys X hyödyntää asiakkaan tietoja toiminnassaan, hankkiakseen omistajiensa sijoitukselle tuottoa.

Yritykset perustelevat toimintaa vastaamalla, että asiakas hyötyy saamalla parempaa palvelua, hyviä tarjouksia ja kaikkea muuta hyvää. Jokainen meistä tietää sisimmässään, että perustelu ontuu, jos asiaa tarkastelee asiakkaan kannalta.

En ole vielä tavannut yhtään henkilöä, joka on sanonut olevansa tyytyväinen siihen, että kaikki hänen elämänsä aikana kertyneet, arkaluontoisimmatkin tiedot, ovat yritysten hallussa. Eikä kenelläkään ole mitään takeita siitä, etteikö nuo tiedot voisi päätyä kaikkien katseltavaksi.

Kukaan meistä ei voi välttyä tietojensa keräämiseltä, jos aikoo elää normaalia elämää.  Vaihtoehto kun on olla käyttämättä palveluja ja olla maksamatta millään järkevällä maksuvälineellä. Jokainen meistä on käytännössä pakotettu antamaan tietonsa yritysten haltuun.

Sanktioiden suuruus alkaa vaikuttamaan jo ihan kohtuulliselta.

Onko tuolle kaikelle vaihtoehtoja?

Tietenkin on. Siirretään kaikkien oma tieto jokaisen itsensä omistukseen ja hallintaan. Yritykset voivat käsitellä tietoa vain siinä laajuudessa kuin jokainen meistä antaa luvan. Normaalista tavasta poiketen yritykset eivät saisi tallentaa tietoa itselleen, ainoastaan käsitellä kunkin palvelutapahtuman ajan ja ainoastaan asiakkaan myöntämässä laajuudessa.

Asiakas saa tietonsa omaan hallintaan, yritykset saavat mahdollisuuden hyödyntää myös sellaista tietoa, jota heillä ei muuten olisi, yritysten riskit ovat pienemmät, asiakkaalla on mahdollisuus myös ansaintaan ja yrityksillekin tulee uusia ansaintamalleja. Monia muitakin hyötyjä on. Toki riskejäkin on lähinnä tietoturvan osalta, mutta ne riskit on olemassa jo nyt.

Antaisitko avaimet asiakkaille?

Tässä on hieno esimerkki oikeansuuntaisesta ajattelusta: https://mydata.org/

.

.

.

#kasvattamo #liikettäideoihin #ideatliikkeelle #markkinointi #viestintä #innovaatio #idea #kasvu #yritysmuotoilu #palvelumuotoilu #gdpr #tietosuoja #data #mydata #omadata #omatieto #henkilötieto

Lue lisää kirjoituksiamme.