Hotelliluokitusjärjestelmä, jossa on järkeä

Ulkomailla kulkiessa tulee useimmiten yövyttyä hotelleissa. Valinnanvaraa piisaa, joten pulmaksi muodostuu usein juuri sen oikean hotellin valinta. Hotellin luokitus viiden tähden kategoriaan ei välttämättä sekään vielä takaa hyvää kokemusta:

Tajuntaani on piirtynyt, kuinka Lontoon Savoyssa hädin tuskin parisänkyä suurempi huoneemme sijaitsi päättymättömien käytävien perimmäisessä nurkassa eikä nukkumisesta tullut mitään hiostavien vuodevaateratkaisuiden vuoksi. New Yorkin Plazan viemärinhajuisessa huoneessa kättä löivät ympärivuorokautinen liikenteen melu sekä huoneen ikkunasta avautuva masentava näkymä ilmanvaihtoputkistoille. Amsterdamissa Hotelli Amstelin huone puolestaan tarjoili irtokarvoja petivaatteissa sekä käytettyjä naisten intiimihygieniatuotteita pesualtaan alla.

Se, että viiden tähden kategoria oli saavutettu juuri oikean mittaisella uima-altaalla tai hotellin aulassa sijaitsevilla designer-kampaamopalveluilla ei olllut suurta merkitystä mainituissa tapauksissa – asiakaskokemus oli luokaton.

Voisiko siis kehittää uudenlaisen hotelliluokitusjärjestelmän, joka keskittyisi vain niihin seikkoihin, joilla oikeasti on väliä hyvän hotelliyöpymiskokemuksen kannalta. Luokituksen, joka kapuaisi Maslowin hierarkiaa juuri oikeassa järjestyksessä.

Hotelli pisteytettäisiin yhdestä viiteen tähdellä seitsemässä eri kategoriassa:

1 – rauhallisuus: huoneen hiljaisuus, ikkunoiden pimennettävyys, sisustusratkaisut jne.

2 – siisteys: huoneen tuoreus, uutuus, puhtaus jne.

3 – vuoteen laatu: koko, petivaatteiden luonnonmateriaalit, soveltuvuus hyvään uneen jne.

4 – palvelutaso: toimiva netti, huonepalvelu, ruokailumahdollisuudet, palveluiden saatavuus ja laatu jne.

5 – lokaatio: saavutettavuus, esteettömyys, keskustan tai jonkin muun merkityksellisen paikan läheisyys jne.

6 – hinta-laatu-suhde: dynaaminen mittari, joka peilaa erilaisten hotellivaraus- ja arviointijärjestelmien tuloksia hotellin tarjoamiin hintoihin, suhteuttaen ne yleiseen markkinatilanteeseen

Seitsemänneksi olisi bonuksena eräänlainen x-faktori, joka voisi olla mikä tahansa muu vetovoimatekijä, joka olisi vahva juuri tässä hotellissa (Huikea näkymä Alhambran linnaan, Elvis kuoli sen vessaan tms.)

Nämä seitsemän pisteytystä muodostaisivat tietyn muotoisen pistekäyrän. Myös käyttäjä voisi itse muodostaa oman pistekäyränsä arvottamalla kolme valitsemaansa kategoriaa kuudesta. Näitä kahta käyrää sitten vertailtaisiin keskenään parhaiten käyttäjälle sopivaa hotellia haettaessa.

Tämän uuden pisteytysjärjestelmän nimi tulisi luonnollisesti tuosta tähtikuviosta, Constellation Rating System.

Jos ajatus soittaa kelloja, ota yhteyttä – kehitetään tästä kotimaisen matkailualan seuraava menestystarina!

Lue lisää kirjoituksiamme.