Kärsimätön yritys on voittaja – kilpailijasi on kärsimätön, oletko sinä?

Kärsimätön yritys on voittaja - kilpailijasi on kärsimätön, oletko sinä?

Ihmisten kärsimättömyys on usealla toimialalla huomattavan vähän hyödynnetty luonnonvara. Olemme luonnostamme kärsimättömiä. Haluamme kaiken niin nopeasti kuin mahdollista, mieluummin heti kuin kohta.

Jos rinnakkain on kaksi saman ongelman ratkaisevaa palvelua, asiakkaan saa se, joka voi täyttää asiakkaan tarpeen helpommin ja nopeammin. Näin siinäkin tapauksessa, että asiakas ei saisi nopeudesta mitään todellista hyötyä. Niin sisäänrakennettuna kärsimättömyys asuu meissä kaikissa.

Kaikilla toimialoilla selvästi tiedostetaan asiakkaan kärsimättömyys ja tarve palvella asiakkaita nopeasti. Silti kärsimättömyyden todellinen hyödyntäminen on usein säälittävän vähäistä. Mitä vanhempi ja perinteikkäämpi toimiala, sitä syvemmällä edelleen istuu käsitys, että asiakkaat kyllä odottavat kiltisti ja kynnys vaihtaa palvelua on korkea.

Asiakkaat eivät odota.

Asiakkaat vaihtavat välittömästi nopeampaan palveluun, jos sellainen vaihtoehto tulee heille helposti tarjolle. Eikä kärsimättömyyden tehokas hyödyntäminen ole enää aikoihin ollut pelkästään digipalveluissa kilpailuvalttina. Koska digipalvelun vaihtaminen on usein helpompaa kuin nenän niistäminen, on niiden yleistyminen ja vaihtamiseen tottuminen opettanut asiakkaita etsimään vaihtoehtoja myös digipalvelujen ulkopuolella. Nimenomaan niitä vaihtoehtoja, jotka palvelevat heitä helpommin ja nopeammin kuin aiemmin.

Yksi yritys, jossa olen mukana, vaihtoi juuri pankkia. Syy oli yksinkertaisesti se, että asioita hoitava henkilö ei jaksanut odotella aiemman pankin kanssa edestakaisin postissa lähetettäviä papereita, eikä hänellä ollut mitään mielenkiintoa käydä konttorissa. Kyseisen pankin kilpailijan kanssa yritykselle pystyttiin perustamaan kokonaan uusi pankkiasiakkuus ja kaikki tarvittavat palvelut, nopeammin kuin aiemman pankin kanssa kesti saada yksi tilivaltuutus kumppanille. Kulutkin pienenivät samalla.

Kärsimättömyys asuu meissä vahvempana kuin koskaan.

Jos et hyödynnä sitä heti ja hyödynnä kilpailijoitasi paremmin, ojennat asiakkaasi kilpailijoillesi kuin tarjottimella. Kannattaa olla myös itse kärsimätön ja varmistaa, että koko yrityksesi on riittävän kärsimätön. Niin kärsimätön, että palvelee asiakkaita heti.

Kun kärsimätön yritys kohtaa kärsimättömän asiakkaan, asiakasta palvellaan heti. Silloin asiakas myös maksaa yritykselle nopeammin saamastaan palvelusta. Asiakas kiittää, yritys kiittää ja yrityksen kassa kiittää.

Kärsimättömyyden hyödyntäminen on voittokonsepti.

Ota yhteyttä heti – suunnitellaan sinulle uusi voittokonsepti ennen kilpailijoitasi!

mika.repo@kasvattamo.fi
+358 50 3038 260

Lue lisää kirjoituksiamme.