Kirjailijoista kuninkaita

#kasvattamo #ideatliikkuu #liikettäideoihin #viestintä #mainos #markkinointi #konsultointi

Kirjabisnes on kummallista.

Asiakkaiden silmin yksinkertaisesta asiasta, kirjojen ostamisesta, on tehty hankalaa ja kallista. Paperiset kirjat ilmestyvät ensin kovakantisina ja kalliina, sen jälkeen halvemmalla pokkareina. Jos et välitä luetko suomeksi tai vaikkapa englanniksi, saat saman kirjan halvemmalla pokkarina englanniksi, kun suomenkielistä käännöstä on vasta saatavilla kalliina kovakantisena. E-kirjatkin ovat erityisesti täällä kotimaassa hinnoiteltu asiakkaan kannalta väärin, ollen jopa kalliimpia kuin kovakantiset, paperiset versiot. 

Jos ei asiakkaan kannalta tilanne ole kummoinen, ei se taida kirjailijoidenkaan osalta olla sen parempi. Mainos kertoo vain kuluttajahinnan, kirjailijoiden saamat korvaukset ovat visusti piilossa. Kirjailijan saama osuus asiakkaan maksamasta hinnasta vaihtelee lähinnä säälittävän ja naurettavan välimaastossa, ellet sitten ole tähti ja niskan päällä neuvotteluissa kustantajien suuntaan. Soppaa monimutkaistaa kustantajien tahto rajata kirjailijan tekijänoikeuksien hyödyntämistä sopimuksen kohteena olevan kirjan osalta muutoin kuin kustantajan hyväksymällä tavalla. Laskin kädessä alan käytäntö paljastuu aika helposti, eikä tarvitse olla edes konsultti.

Digitaalisessa maailmassa kirjailija ei tarvitse kustantajaa.

Liiketoimintamalli on helppo ja muilla toimialoilla toimivaksi havaittu.

Asiakas maksaa palvelusta kiinteää kuukausihintaa ja lukee niin paljon kuin sielu sietää ja aikaa riittää tai ostaa kirjan kerrallaan kuten nykyäänkin. Kirjailija lataa palveluun myytäväksi teoksiaan ihan ilman kustantajaa ja saa 70 % myynnistä. Liiketoimintamalliin voidaan tuoda mukaan palveluntarjoajia kirjailijoille, kuten kääntäjiä, kuvittajia, markkinointipalveluja tai haamukirjoittajia niille, jotka eivät osaa tai halua kirjoittaa itse. Palveluntarjoajat hinnoittelevat palvelunsa osuutena myynnistä tai kertakorvauksina.

Kiinteää kuukausihintaa maksavilta asiakkailta tuleva myynti jyvitetään kirjailijoille luettujen kirjojen tai sivumäärien suhteessa. Mikäli kirjailijalla on provisiopohjaisia sopimuksia palveluntarjoajien kanssa, heille jyvitetään kirjailijan ja palveluntarjoajan sopimuksen mukaisessa suhteessa osuus kirjailijan siivusta.

Kaikki tekijänoikeudet ja mahdollisuus myydä striimauspalvelun lisäksi kirjaa missä ja milloin tahansa säilyvät kirjailijalla.

Kirjailijan ja lukijoiden välinen viestintä tehostuu ja perinteinen verkkokauppa saa tälläkin alueella uuden muodon. Palvelu voi toimia kuten pörssi, josta näkee kirjailijan markkina-arvon ilman digijohtajaakin. Kirjailijoiden suosiota voidaan mitata reaaliajassa luettujen sivujen perusteella ja arvo voi vaihdella kuten pörssikurssit. Talouselämä ja kulttuuri voivat kohdata samassa palvelussa ja palvelusta voisi kehittyä kirjailijoille TE keskuksen kaltainen paikka, joka yhdistää alan eri toimijat toimien kirjailijan virtuaalisena digi- tai vuokrajohtajana.

Ole hyvä, idea on vapaasti käytettävissäsi. Kasvattamosta saat apua ja lisätietoa ideasta ja hankkeellesi digi- tai vuokrajohtajan, jos innostut mullistamaan kustannustoimialan.

Laitamme ideat liikkeelleKasvattamo

#kasvattamo #vuokrajohtaja #digijohtaja #muutos #kokeilukulttuuri #innovaatio #idea #markkinointi #viestintä

Lue lisää kirjoituksiamme.