Helpompaa kuluttamista

#kasvattamo #ideatliikkuu #liikettäideoihin #viestintä #mainos #markkinointi #konsultointi

Olen kuluttaja.

Tehdessäni hankintoja tavoitteenani on useimmiten tehdä fiksu ostos. Haluan löytää jotain sellaista, joka on sopiva juuri minun tarpeisiini ja jonka hinta-laatusuhde on hyvä. Ainakin haluan välttää maksamasta liikaa. Nämä ovat ihan perusasioita.

Mutta sitten on se ostamisen taakka. Hyvä ostaminen on aikaa ja keskittymistä vaativaa puuhaa – täytyy surffailla verkkokaupat läpi ja kierrellä niin kivijalkaliikkeet kuin kehäteiden marketit löytääkseen parhaan diilin. Sehän käy työstä, eikä siltikään voi olla varma, löytääkö etsimänsä.

Miksi minun siis pitäisi käyttää aikaani ja energiaani ostamiseen? Voisiko asetelman kääntää ylösalaisin siten, että se olisikin myyjä, joka käyttäisi tarmonsa ostajan etsimiseen? Että olisi ikään kuin kompromissi osto- ja myyntiaikeiden kesken.

Voisi siis olla palvelu tai sovellus, jossa minä kuluttajana vain määrittelisin ja ilmaisisin sen, mitä olen ostamassa, jonka jälkeen myyjät tarjoaisivat aktiivisesti omaa ratkaisuaan minulle, räätälöidysti, mahdollisimman houkuttelevin ehdoin.

Oletetaan esimerkiksi, että minulla olisi aikomus ostaa hanakalusteet omakotitaloon. Tiedän, että haluan Grohen Essence-sarjan tuotteet. Sen sijaan, että selaisin eri verkkokaupat (ja kävisin erilaiset hintavahdit) läpi itse aktiivisena osapuolena, miksen vain voisi kirjata johonkin sovellukseen haluamani kalusteet, eli ilmaista ostohalukkuuteni konkreettisille, yksilöitävissä oleville tuotteille.

Tästä biddauksestani lähtisi tieto yhteistyökumppanikauppoihin, jotka voisivat määrätyn ajan kuluessa tarjota minulle juuri kyseisiä tuotteita. Sovellus kertoisi kaupalle, onko tehty tarjous alhaisin tarjottu. Jos on, hienoa. Jos ei, sovellus antaa mahdollisuuden laskea hintaa alemmas.

Kun määräaika täyttyy, saisin tiedon alhaisimmasta hinnasta ja sen tarjonneesta kaupasta. Sovellus yhdistäisi osapuolet automaattisesti, eli saisin verkko-ostoikkunan näytölleni ja pääsisin  suoraan tilaamaan nappia painamalla maksukortilla/Paypalilla tai muulla vastaavalla.

Eli inbound-tyyppinen huutokauppa/kilpailutus, jossa asiakkaan, siis minun, ei tarvitsisi vaivata päätä ja kuluttaa aikaa.

Customer is king.

Ajatukset idean kaupallistamiseksi ovat olemassa. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä.

Lue lisää kirjoituksiamme.