Maistuisiko yritysmuotoilu?

#kasvattamo #vuokrajohtaja #hinta #sopimus #digijohtaja #muutos #kokeilukulttuuri #innovaatio #idea #markkinointi #viestintä #yritysmuotoilu #verkkolasku #liikettäideoihin #ideatliikkeelle

Miltä yrityksesi näyttäisi, jos sen voisi vapaasti muotoilla uudestaan yritysmuotoilun keinoin?

Yritysmuotoilu ei ole mikään uusi asia. Sen avulla luodaan uutta liiketoimintaa ja parannetaan tai varmistetaan yrityksen kasvua.

Uskallan väittää, että jokaisella yrityksellä on toiminnassaan elementtejä, jotka voisivat uudelleen mietittynä tuottaa aivan toisennäköistä liiketoimintaa ja vauhdittaa kasvua merkittävästi. Usein vain rohkeus puuttuu tai ei ole aikaa rauhoittua ja antaa mielikuvituksen tehdä töitä uuden synnyttämiseksi.

Kokeile rohkeasti.

Tein aikoinaan mielenkiintoisen harjoituksen kuvankäsittelyn keinoin siitä miten aivan tavallisesta valokuvasta saadaan “taideteos” ilman, että siihen lisätään tai yhdistetään mitään ulkopuolisia elementtejä kuten toisia kuvia tai niiden osia.

Harjoituksessani sallittua oli vain olemassa olevan valokuvan muotojen muokkaus venyttämällä, sekoittamalla, kääntämällä, vääntämällä ja muilla vastaavilla tavoilla. Värisävyjä, valotusta, kontrastia ym. sain myös muokata. Tavoitteena siis muotoilla kuvasta aivan uusi innovaatio, mielikuvituksen tuottama “kuva”, alkuperäisen kuvan omia ominaisuuksia hyödyntäen.

Samalla tavalla minkä tahansa yrityksen omia vahvuuksia, osaamista ja kyvykkyyksiä hyödyntämällä voidaan luoda täysin uutta ja hyvinkin yllättävää liiketoimintaa. Nojautumalla mahdollisimman paljon omiin kyvykkyyksiin on haluttu lopputulos mahdollista toteuttaa hyvinkin pienin kustannuksin ja resurssein. Onnistunut yritysmuotoilu onkin innovaatioiden lisäksi hyvin paljon sitä kuuluisaa maalaisjärjen käyttöä.

Tee mainos.

Eräs nopea ja edullinen tapa yritysmuotoilussa on tuottaa ensin yritykselle kokonaan uusi innovaatio tekemällä siitä mainos. Mainos tehdään hyödyntämällä yrityksen nykyisen liiketoiminnan ja tarjooman olemassa olevia mainoksia, kuvia, viestejä ja muuta materiaalia. Se tehdään mahdollisimman pienillä rajoitteilla.

Mietitään potentiaalisen markkinan koko, ratkaiseeko mainoksen tuote tai palvelu jonkin asiakkaalle merkityksellisen ongelman ja onko asiakas valmis maksamaan siitä. Myös innovaation sopivuus yrityksen brändiin ja tarinaan mietitään pintapuolisesti. Tässä vaiheessa ei mietitä liikevaihtoa tai katetta, eikä muitakaan numeroita. Vastaukset tuotetaan maalaisjärjellä, siten kuin ne ensimmäisenä mieleen tulevat.

Mainoksen avulla on helppo kokeilla meneekö uusi innovaatio kaupaksi vai ei ja jos menee, mihin hintaan.

Pyydä apua.

Innovaation tuottamisessa asiansa osaava, innovaatiopainotteinen vuokrajohtaja on hyvä tapa saada yrityksen piilevät kyvykkyydet esiin yhdessä yrityksen omien osaajien kanssa. Vuokrajohtajan hinta on lähes poikkeuksetta halvempi kuin kokonaan ulkopuolisen innovaatiotiimin käyttö olemattomilla yrityksen omilla resursseilla.

Mitä niistä kuvista sitten sai irti vääntämällä, kääntämällä ja värejä säätämällä?

Alla muutamasta tuotoksesta alkuperäinen, aika tavallinen kuva ja siitä kertomallani tavalla muokattu uusi versio.

#kasvattamo #vuokrajohtaja #hinta #sopimus #digijohtaja #muutos #kokeilukulttuuri #innovaatio #idea #markkinointi #viestintä #yritysmuotoilu #verkkolasku #liikettäideoihin #ideatliikkeelle

Mitä mieltä olet, onko uudessa kuvassa havaittavissa elementtejä alkuperäisestä?

Kuvittele mitä uutta sinun yrityksessäsi voisi tehdä samalla periaatteella, yritysmuotoilun keinoin, pelkästään nykyisiä kyvykkyyksiä muotoilemalla?

Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää mahdollisuuksista!

#kasvattamo #vuokrajohtaja #hinta #sopimus #digijohtaja #muutos #kokeilukulttuuri #innovaatio #idea #markkinointi #viestintä #yritysmuotoilu #myynti #liikettäideoihin #ideatliikkeelle

Lue lisää kirjoituksiamme.