Mihin hävisi vaikuttajien aitous?

Tyttö ja perhonen

Vaikuttajamarkkinointi syntyi ja lähti kasvuun, koska vaikuttajat olivat aitoja. He kertoivat ja tekivät asioita omina itseinään, välittämättä arvostelusta. He uskalsivat olla aitoja.

Vaikuttajat kertoivat tuotteista ja palveluista juuri niin kuin ne kokivat. Mitään ei kaunisteltu. Aitous oli mahdollista, koska mukana ei ollut raha. Ostamalla tuotteen omilla rahoilla, ilman tarvetta miellyttää ketään, on helppo olla aito. Kun joku maksaa sinulle siitä, että kerrot hänen tuotteesta tai palvelusta, aitous katoaa. Sen laulua laulat, jonka leipää syöt.  

Sitä mukaa, kun vaikuttajat alkoivat kerätä huomattavaa tuloa kaupallistamalla toimintaansa, kaupallisuudesta alettiin myös kertoa julkisuudessa. Siellä missä on rahaa, on myös tekijöitä. Mitä enemmän on rahaa, sitä enemmän on tekijöitä. Mitä enemmän on tekijöitä, sitä enemmän vaihtelee myös laatu. Näin on käynyt vaikuttajamarkkinoinnissakin jo nyt.

Aitous on unohtunut.

Se mikä nosti vaikuttajamarkkinoinnin pinnalle ja sai suuret massat kiinnostumaan siitä, on jo mennyttä. Kun tarinan alussa kerrotaan kaupallisesta yhteistyöstä, kaikki tietävät, että kyseessä on mainos. Siis ihan tavallinen mainos. Ei autenttinen, henkilön oma mielipide, johon kukaan ei ole vaikuttanut, vaan mainos. Mainos, jolla on maksaja ja joka odottaa mainokselta tuottoa. Tuottoa ei tule, jos tuote tai palvelu haukutaan mainoksessa. Eikä tule sen jälkeen enää rahaakaan vaikuttajalle.

Raha on kuohinnut vaikuttajat.

Vaikka useissa vaikuttajien tarinoissa edelleen painotetaan, että mielipiteet ovat heidän omiaan, eikä mainoksesta maksanut taho ole vaikuttanut siihen mitä vaikuttaja sanoo, näin ei tietenkään ole. Jokainen vähänkään ajatteleva ymmärtää, että raha vaikuttaa. Aika harvassa on ne vaikuttajat, jotka voivat halutessaan haukkua maksavan asiakkaan tuotteita ja palveluja ja tekevät sillä kannattavaa liiketoimintaa.

Liiketoimintamallina vaikuttajamarkkinointi noudattaa täsmälleen samoja malleja, kuin perinteinen markkinointi. Asiakasyritys maksaa mainoksesta ja sen tuomasta näkyvyydestä. On täysin normaalia, että silloin myös toiminta noudattaa samaa vanhaa kaavaa. On valehtelua väittää, että tällä kaikella ei olisi vaikutusta siihen, mitä vaikuttaja sanoo ja miten hän toimii suhteessa yhteistyökumppaniinsa, eli palkan maksavaan yritykseen.

Onko peli jo menetetty?

Ei. Liiketoimintamallit voi miettiä uusiksi. Tässä tapauksessa se on vieläpä melko helppoa. Ensin pitää palata askel taaksepäin ja katsoa mistä kaikki alkoi.

Alussa oli vaikuttaja, jolla oli kanava. Hän osti tuotteen omilla rahoillaan, käytti sitä ja kertoi kokemuksensa. Aidosti, ilman kaunistelua, hyvässä ja pahassa. Tuossa on se oleellinen ero. Hän osti tuotteen omilla rahoillaan. Rahat ostokseen hän sai muualta kuin tuotetta edustavalta taholta. Siinä on salaisuus millä turvataan vaikuttajamarkkinoinnin aitous myös jatkossa. Liiketoimintamalli, jossa vaikuttajan tulo tulee muualta kuin suoraan tuotteita ja palveluja edustavilta tahoilta tai siten, että he eivät tiedä toisistaan.

Yksi esimerkki monien muiden joukossa on välittäjän hyödyntäminen nykyistä laajemmin vaikuttajamarkkinoinnissa. Liiketoimintamallissa vaikuttaja toimii välittäjän kautta, joka takaa sen, että kaupallinen taho ei pääse vaikuttamaan vaikuttajan tuotteesta tai palvelusta kertomaan viestiin. Puolueettomuus varmistetaan välittäjän toimesta myös sopimuksellisesti sekä vaikuttajan että maksavan yrityksen suuntaan. Muitakin toimintamalleja on toki olemassa ja niitä toivottavasti kehitetään lisää.

Aitoudella avaat uudet ovet.

Lopulta kuitenkin ainoa, joka ratkaisee on yleisö. Onneksi aitouden suosio on ainakin oman seurannan perusteella nuorison keskuudessa arvossaan ja edelleen kasvussa. Kun nuoriso huomaa aitouden kadonneen, he kääntävät selkänsä ja etsivät uuden aidon seurattavan. Tuossa piilee mahdollisuus niille yrityksille, jotka ovat hereillä.

Yrityskin voi olla aito vaikuttaja.

Ota yhteyttä, niin mietitään miten sinun yrityksestä saadaan aito vaikuttaja.

#kasvattamo #vuokrajohtaja #hinta #sopimus #digijohtaja #muutos #kokeilukulttuuri #innovaatio #idea #markkinointi #viestintä #yritysmuotoilu #myynti #liikettäideoihin #ideatliikkeelle #aitous #vaikuttajamarkkinointi #mainos #mainostoimisto

Lue lisää kirjoituksiamme.