Mitä kuuluu?

#kasvattamo #ideatliikkuu #liikettäideoihin #viestintä #mainos #markkinointi #konsultointi

Eikö olekin mukavaa, kun joku vanha tuttu soittaa ihan vaan kysyäkseen mitä kuuluu, ilman sen kummempaa asiaa tai taka-ajatusta?

Kun seuraavan kerran mietit millä viestillä lähestyt asiakkaitasi, myyntieurot silmissä vilkkuen, suosittelen pysähtymään hetkeksi. Mieti millaiset viestit sinua ilahduttaa. Minkälainen yhteydenotto aiheuttaa irvistyksen ja millainen hymyn huulille. Ota kynä käteen ja listaa irvistysten ja hymyjen aiheuttajat.

Edessäsi on asiakasviestinnän ensiaskeleet.

Ihan itsesi tekemänä, ilman konsultteja tai oppikirjoja. Irvistykset ovat niitä vältettäviä asioita, kun taas hymyjen alta löydät asiat, joita sinun kannattaa käyttää ja hyödyntää. Saman voit tehdä myös kollegoiden kanssa ryhmätyönä yhdistämällä kaikkien listat ja vertailemalla niitä keskenään.

Jokainen yhteydenotto ja keskustelusi nykyisten tai mahdollisten asiakkaiden kanssa rakentaa mielikuvaa sinusta ja yrityksestäsi.

Haluatko luoda irvistävän vai hymyilevän mielikuvan?

Jos suora myyminen saa kaupat kotiin ja lopulta asiakkaalle irvistyksen, tuskin saat häneltä toista kauppaa. Toisaalta myymättä jättäminen ja hymy asiakkaalta saattaa poikia myynnin myöhemmin ja myynnin myös niiltä joille asiakas kertoo sinusta. Tuli myyntiä tai ei, olet silti jättänyt mielikuvan itsestäsi ja yrityksestäsi.

Minkä mielikuvan valitset?

Yleensä päätös on aika helppo, kun asiaa tarkemmin miettii, vai mitä?. Vaikeita ovat tilanteet, joissa sinun on kerrottava asiakkaalle jotain negatiivista, joka väistämättä aiheuttaa ensireaktiona irvistyksen. Niidenkin osalta on täysin mahdollista miettiä sellainen lähestyminen, jossa lopputuloksena on hymy. Ei ehkä heti, mutta edes myöhemmin.

Kun teit alussa mainitun harjoituksen, asetuit asiakkaan asemaan. Mietit ensin asiakasta. Asettumalla asiakkaan asemaan ja miettimällä asiakaslähtöisesti, käynnistit kehitysprosessin, joka lähtee asiakastarpeesta. Asiakasta nimittäin ei varmasti hymyilytä, jos häiritset häntä tarjoamalla jotain mitä hän ei tarvitse.

Aito asiakaslähtöisyys hymyilyttää ja jättää sinusta positiivisen mielikuvan.

Ajattelemalla asiakasta ja hänen tarpeitaan, joudut miettimään minkä asiakkaan ongelman ratkaiset. Jos et tiedä mikä on asiakkaan ongelma, on kuin yrittäisit ampua pimeässä tauluun, jonka sijainnista sinulla ei ole mitään hajua. Silloin tuskin sinuakaan hymyilyttää. Siinä tilanteessa ei yleensä auta muu, kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja jutella asiakkaiden kanssa. Meillä ihmisillä on uskomaton halukkuus kertoa ongelmistamme, jopa ilman suoraa kysymystä.

Joskus parasta myyntiä ja asiakasviestintää on pelkästään se, että kysyy:

Mitä kuuluu?

Lue lisää kirjoituksiamme.