Ylivoimainen rekryetu yrityksellesi?

Kuinka monta niin loistavaa rekrytointiprosessia muistat kokeneesi, että olet hehkuttanut niitä ystävillesi, vaikka et saanut hakemaasi työpaikkaa? Lyökö tyhjää? Puuttuuko yritykseltäsi ylivoimainen rekryetu?

Olen ollut kolmenkymmenen vuoden aikana lukuisissa rekrytointiprosesseissa sekä työnhakijan että työnantajan roolissa. Molemmissa rooleissa olen tehnyt virheitä ja myös oppinut. Joskus olen työnhakijana tullut valituksi ja joskus työnantajana löytänyt oikean henkilön tehtävään, toisinaan taas en.

Jokainen prosessi on ollut erilainen. Kaikista prosesseista on jäänyt hieman erilainen mielikuva, hyvässä ja pahassa. Kaikissa on ollut kehitettävää, myös niissä joista tulin valituksi.

Rehellisesti arvioiden yksikään rekrytointiprosessi ei ole ollut niin erinomainen, että se olisi jäänyt mieleen, tai että kyseisen yrityksen arvostus olisi noussut silmissäni mitenkään erityisesti. Toki monesta yrityksestä olen oppinut prosessien aikana ja mielenkiinto yritystä kohtaan on noussut myös asiakkaan näkökulmasta. Jotkut ovat yllättäneet hyvinkin positiivisesti, ei yksin rekrytointiprosessin ansiosta, vaan myös siksi, että olen prosessin johdosta hankkinut ja saanut sellaista tietoa yrityksestä, jota normaalisti asiakkaan tai ulkopuolisen silmin en ole nähnyt.

Vain muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikissa rekrytointiprosesseissa on asiakaskokemus hoidettu tavalla, joka saa ala-arvoisen arvosanan, jos sitä tarkastelee asiakkaan näkökulmasta.

Luit oikein, käytin sanaa asiakas.

Kaukana ovat ne ajat, jolloin laitettiin ilmoitus, työntekijä haki työpaikkaa lakki kourassa ja aneli saavansa pestin. Parhaat valitsevat työpaikkansa ja yritysten pitää houkutella heitä yritykseen töihin. Aivan kuten houkutellaan asiakkaita. Kaikille tuttu teesi, mutta harva sen ymmärtää.

Kohteletko asiakkaita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan?

Saatko asiakkaita, jos et kerro heille palveluistasi, et vastaa tai ilmoita asian etenemisestä silloin kun lupasit, jätät oleellisia asioita kertomatta, yrität myydä ladan mersuna, et osaa päättää kauppaa, et osaa muotoilla palveluasi oikein, tavoittelet väärää kohderyhmää, hinnoittelet palvelusi väärin, olet epäkohtelias asiakkaalle tai et vastaa asiakkaalle ollenkaan? Kohteletko samalla tavalla rekrytointiprosessissa olevia?

Asiakkaita eivät ole pelkästään ne jatkoon päässeet.

Potentiaalisia asiakkaita ovat kaikki ne joita tavoittelet – se määrittelemäsi kohderyhmä. Lisäksi heitä ovat kaikki jotka saavat tietää avoimesta paikastasi mitä tahansa reittiä. Liidejä ovat he, jotka tavalla tai toisella ilmaisevat kiinnostuksensa tehtävään. Miten kohtelet liidejä? Uskomattoman moni yritys kohtelee heitä kuten edellisessä kappaleessa listasin. Mitä luulet, tuleeko kauppa?

Luen jatkuvasti sosiaalisesta mediasta, kuinka erityisesti HR-ammattilaiset listaavat mitä CV:ssä pitäisi olla ja mitä ei, pitäisikö työnhakijan soittaa vai ei, kuinka pitkä sen CV:n pitäisi olla, mitä siinä pitäisi lukea ja mitä ei ja niin edelleen. Mietin siinä lukiessani kuinka hakoteillä ammattilainen voikaan olla. Nuo kaikki “ohjeet” on tehty kyseisen ammattilaisen oman työn helpottamiseksi. Sanotko mahdolliselle asiakkaalle, että pahoittelut, et pääse asiakkaaksi, koska kerroit puhelinnumerosi, vaikka se ei ollut pakollinen tieto?

HR-ammattilainen ei ole markkinoinnin ja myynnin tai asiakaskokemuksen ammattilainen. HR osaa auttaa palkkaavaa henkilöä valitsemaan oikeat henkilöt ja rakentaa valintaprosessin. Valintaprosessi ei ole sama asia kuin rekrytoinnin asiakaskokemus – se on osa sitä. Asiakaskokemus muodostuu kaikesta siitä mitä mukana oleva henkilö näkee ja kokee. Suuri osa siitä tapahtuu alueella, jolla ei ole mitään tekemistä HR:n kanssa.

Rekryetu on markkinointia, myyntiä ja asiakaskokemuksen rakentamista.

Parhaat tahot kehittämään rekrytoinnin asiakaskokemusta ovat ne, jotka sen osaavat. Markkinointi tietää miten potentiaalisia asiakkaita puhutellaan, houkutellaan ja miten heidän mielenkiinto saadaan heräämään. Myynti tietää miten liidit otetaan haltuun ja niistä saadaan tehtyä kaupat. Asiakaspalvelu tietää miten asiakassuhteita hoidetaan, miten heitä kontaktoidaan, miten heidän kysymyksiin vastataan ja miten heitä autetaan ongelmatilanteissa.

Kyse on asiakaskokemuksesta. Kun se tehdään oikein, on loppu aika helppoa ja se työnantajakuvakin kehittyy osittain siinä samalla. Rekrytoinnin asiakaskokemuksen kuntoon laittaminen ei välttämättä edellytä edes kovin suuria muutoksia. Usein aika pienillä asioilla voidaan saada suuria muutoksia.

Haluatko kasvattaa liiketoimintaasi rakentamalla yrityksellesi ylivoimaisen rekryedun?

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä (050 3038 260 / mika@kasvattamo.fi).

Lue lisää kirjoituksiamme.